Home Thema's Onderwijsinnovatie Wendbaar opleidingsaanbod door metrolijnen en nanomodules
Onderwijsinnovatie

Wendbaar opleidingsaanbod door metrolijnen en nanomodules

Achtergrond

Hoe speel je als bedrijf in de maakindustrie wendbaar in op snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen? 3D makers Zone bedachten hiervoor de Smart Makers Academy (SMA). Het biedt een opleidingsaanbod met ‘metrolijnen’, waarbij elk station een nanomodule vertegenwoordigd, een laagdrempelige en kleine onderwijseenheid van twee tot zes uur. De metrolijnen van de SMA zijn gebaseerd op skillsprofielen die samen met de markt zijn vastgesteld en gevalideerd.

Het concept heeft volgens Martijn Bos, skills & validatie-expert bij de SMA, een aantal voordelen:

  • Laagdrempeligheid.
  • Focus op toepassing van technologie voor deelnemer en zijn organisatie.
  • Metrolijn-concept maakt aanbod overzichtelijk.
Onderscheidend

Volgens Bos onderscheidt het concept zich vooral door de manier waarop het aanbod tot stand komt en voortdurend meebeweegt met de ontwikkelingen in de markt. De SMA gaat actief op zoek naar partijen die een bepalende rol spelen in de marktontwikkeling: enerzijds de grote bedrijven, anderzijds de kleine disruptieve ondernemingen en kennisinstellingen. De SMA brengt ze in een kortcyclisch proces steeds opnieuw samen om te bepalen welke skills managers en werknemers nodig hebben om met een bepaalde technologie aan de slag te kunnen.

Nadruk op toepassing

Bij de SMA ligt op de toepassing. Bos: “De opleidingsmodules zijn niet zozeer gericht zijn op wat is het? of hoe werkt het?, maar vooral op: wat kan ik ermee?” De SMA kiest daarom voor een ‘hands-on’ manier van leren in een contextrijke leeromgeving, in korte modules en in groepsverband. Toetsen gebeurt in de vorm van een case.

Diploma

De SMA wil deelnemers voorzien van een certificering, die een blijvende waarde heeft in de markt. Dat doet de SMA op verschillende manieren:

  • Door met de skillsprofielen aan te sluiten bij bestaande (internationale) competentie-taxonomieën, zoals ESCO en CompetentNL, en bij industriestandaarden.
  • Door te kiezen voor digitale badges die technologisch duurzaam zijn en aansluiten bij de huidige ontwikkelingen rond skillspaspoorten.
  • Door ervoor te zorgen dat de badges gevalideerd worden door relevante partijen in de markt.
  • Door het aanbod voortdurend te evalueren met deelnemers en hun werkgevers.

Momenteel zijn er 7 regionale Smart Makers Academies. Het is de bedoeling dat dit doorgroeit tot 40 in 2026.

Bron: Katapult

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics