Wie ben je als leraar?

leraar
Blog

Leren omgaan met beroepsspanningen én leren nadenken over je identiteit als leraar: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? Die twee vloeien in de lerarenopleiding niet vanzelf uit elkaar voort.

De leerkrachtidentiteit is datgene wat een leraar uniek maakt. Het is datgene waar je voor staat en wat je nastreeft in de dagelijkse lespraktijk. Deze identiteit stuurt je gevoelens, gedachten en handelingen.

Als je studenten individueel begeleidt in het omgaan met beroepsspanningen, zo is het idee, ontwikkelen ze ook een sterke leerkrachtidentiteit. Bij die spanningen gaat het om een conflict tussen wat een leraar wil vanuit diens waarden en opvattingen, en wat de praktijk, opleiding en maatschappij van hem verwachten.

Onderzoekers gaan ervan uit dat beide zaken samenhangen – al kibbelen ze er nog over of omgaan met identiteitsspanningen de beroepsidentiteit juist versterkt of verzwakt. Lerarenopleider Fadie Hanna wilde weten hoe het bij studenten echt werkt.

HET LEREN OMGAAN MET MEER SPANNINGEN LEIDT NIET PER SE TOT VERANDERINGEN IN DE LEERKRACHTIDENTITEIT

Afzonderlijke aandacht

Eerst ontwikkelde Hanna meetinstrumenten voor leerkrachtidentiteit (TIMS) en voor beroepsspanningen (PITS). Vervolgens volgde hij ruim tweehonderd pabostudenten gedurende achttien maanden. Ze vulden op drie momenten, ieder half jaar, beide meetinstrumenten in. Bij TIMS gaat het om zaken als de motivatie voor het beroep, het zelfbeeld als leraar, de self-efficacy in lesgeven en de taakperceptie. PITS meet negen spanningen, zoals: ‘Laten zien dat je om leerlingen geeft versus het gevoel hebben dat je streng moet optreden’ en ‘Opleiding willen verlaten versus leraar willen worden’.

Bij vijf van de negen identiteitsspanningen bleek: hoe meer spanning, hoe zwakker de leerkrachtidentiteit. Maar dat is het algemene plaatje. Toen Hanna keek naar de ontwikkeling van individuele studenten, vond hij geen verbanden: het leren omgaan met meer spanningen leidt niet per se tot veranderingen in de leerkrachtidentiteit en vice versa.

Lerarenopleiders kunnen er dus niet van uitgaan dat als je aan het een werkt, het ander vanzelf wel in orde komt. Beide verdienen afzonderlijke en gerichte ondersteuning.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
De ingrediënten voor het ideale hybride leslokaal
101 basisprincipes voor IT-security
Veilig blijven werken met Google, kan dat wel?
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl