Home Thema's Onderwijsinnovatie Zelfstandig leergedrag bevorderen met nudging
Onderwijsinnovatie

Zelfstandig leergedrag bevorderen met nudging

Nieuws

Met nudging kun je in het klaslokaal en de online leeromgeving kun je heel laagdrempelig winst behalen en zelfstandig leergedrag bevorderen. Dat is de conclusie van onderzoeker Robert Weijers van Erasmus School of Social and Behavioral Sciences in zijn proefschrift ‘Nudging Towards Autonomy: The effect of nudging on autonomous learning behavior in tertiary education’.

Nudging is een techniek uit de gedragseconomie om gedrag te veranderen door de keuzeomgeving te veranderen. Weijers onderzocht het gebruik van nudging als ondersteunende strategie voor docenten om autonoom leergedrag bij studenten te bevorderen op het mbo. Nudging wordt nauwelijks toegepast in onderwijscontexten, terwijl het volgens Weijers mogelijk geschikt is om als docent te interveniëren zonder de autonomie van studenten te verdringen. Daarom was zijn centrale onderzoeksvraag: Hoe kunnen nudges als docentstrategie het autonoom leergedrag van studenten bevorderen?

Uitkomsten
  • Nudges zijn een waardevolle aanvulling om autonoom gedrag te kunnen bevorderen. In offline lessen hielp een goal-nudge: het stellen van een doel aan het begin van de les hielp om meer vragen te stellen tijdens de les en hogere cijfers te halen. Online hielp de prompt-nudge: de docent plaatste de tekst “Vraag? Stel hem live of in de chat!” op zijn virtuele achtergrond, wat leidde tot meer vragen, maar niet tot hogere cijfers. Deze kleine aanpassingen bereikten relevante gedragsverandering en verbeterde leeruitkomsten.
  • Nudging heeft een belangrijke randvoorwaarde: studenten moeten zowel het gedrag willen als kunnen vertonen. Alleen dan kan een nudge helpen het autonome leergedrag te ondersteunen.
  • Het onderzoeksproject benadrukt het belang van de factoren gedrag, nudge, context, en student in het succesvol ontwerpen van nudges voor de onderwijspraktijk. Met deze factoren in gedachten kan nudging een waardevolle toevoeging – maar geen vervanging van bestaande methoden – zijn voor docenten om studenten te helpen autonoom leergedrag te vertonen, waardoor studenten zelfstandiger de maatschappij in gaan.
Nudging-toolbox

Op de website nudginginhetonderwijs.nl deelt Weijers een praktische toolbox, waar docenten inspiratie uit kunnen putten om zelf met nudging aan de slag te gaan. De toolbox bevat concrete voorbeelden van nudges die docenten in hun les of onderwijsomgeving in kunnen zetten. Ze vinden er wat de nudge inhoudt, bij welke groep die getest is, welk gedrag er is (geprobeerd) te veranderen, wat het effect ervan was, en onder welk Type en Transparantie ze vallen.

Bron: Erasmus Universiteit Rotterdam

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen