Home Thema's Stem voor goed onderwijs Meer leerlingen per basisschoolleraar
Gepersonaliseerd leren

Meer leerlingen per basisschoolleraar

Meer leerlingen per basisschoolleraar
Achtergrond

Basisschoolleraren zijn de afgelopen tien jaar aan meer leerlingen les gaan geven. Dat blijkt uit onderzoek van online opleidingsinsituut Laudius. De leerling-leraarratio – de verhouding tussen het aantal leerlingen per leraar – steeg tussen 2009 met 3,1%: van 17,6 naar 18,1. Er is echter ook goed nieuws: de piek lijkt achter de rug, want in 2015 was de leerling-leraarratio nog 18,9.

Verschillen per provincie

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat er sterke verschillen zijn per provincie. Zo geven leraren in de provincie Utrecht gemiddeld aan 18,7 leerlingen les en in de provincie Groningen ‘maar’ aan 16,7.

Ten opzichte van 2009 steeg in 2019 de leerling-leraar ratio in tien van de twaalf provincies. De hoogste stijging is te zien in Noord-Holland (+5,7%), gevolgd door Zuid-Holland (+5,6%) en Utrecht (+4,8%). In Gelderland (-0,1%) en Overijssel (-2,4%) daalde het aantal leerlingen per docent juist.

In vergelijking met 2014 is er in 2019 echter alleen in Zuid-Holland nog een lichte stijging in de leerling-leraarratio te zien (+0,5%). In de rest van de provincies nam procentueel gezien het aantal leerlingen per leraar af, met in Friesland de grootste daling van maar liefst 7%.

Verschillen per gemeente

De leerling-leraarratio verschilt per gemeente nog sterker. Vlieland heeft het laagste ratio – 11 –  terwijl het Noord-Brabantse Boekel met 26,2 het hoogste scoort. Voor Boekel betekende dit een stijging van 39,4% ten opzicht van 2009. In Doetinchem deed zich het omgekeerde voor: daar daalde de ratio met 2,5 leerlingen, een verschil van bijna 13% met 2009.

Bron: Onderwijsland.com en Laudius

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Digitale veiligheid van Nederland staat op het spel
De voordelen van een metaversum in het onderwijs
Genomineerden beste ICT-project in het onderwijs