Home Thema's Toetsen Digitalisering toetsen en examens zorgt voor meer kwaliteit en efficiency
Toetsen

Digitalisering toetsen en examens zorgt voor meer kwaliteit en efficiency

Achtergrond

Het netwerk examinering en digitalisering (NED) is ervan overtuigd dat digitalisering van toetsen en examens gaat zorgen voor meer kwaliteit en een efficiëntere manier van werken. Dat stellen drie NED’ers – Hans Swart, Nelleke Lafeber en Ellen Hoegen Dijkhof – in een gesprek met MBO Digitaal. Volgens Swart kan digitale besparing opleveren van zo’n 125 fte per jaar voor heel Nederland.

Over NED

Het NED ontstond in 2021 vanuit de behoefte aan kennisdeling over onderwerpen als de inkoop van digitale toetsen en examens en het inpassen van digitaal examineren in de processen op mbo-scholen. Het bestaat uit onder andere medewerkers van mbo-scholen op het gebied van informatiemanagement, informatiebeveiliging en examinering, MBO Digitaal en de MBO Raad. Naast Hans Swart, Ellen Hoegen Dijkhof en Nelleke Lafeber zijn dit: Rob Vos, Niels Dutij en Peter Vermeijs.

Complex

Volgens het trio Swart, Lafeber en Hoegen Dijkhof is digitaal examineren bij het mbo om meerdere redenen complex:

  • Er zijn 70 examenleveranciers.
  • Mbo-scholen kopen ze in bij verschillende leveranciers, die op hun beurt weer gebruikmaken van verschillende platforms.
  • Binnen de scholen zijn meerdere examenexperts, docententeams en informatiemanagers verantwoordelijk voor de inrichting van digitaal examineren.
Standaardisering

Het NED is een verbindend netwerk tussen allerlei partijen. Volgens het NED pure noodzaak dat scholen, contentleveranciers en platformbeheerders intensief gaan samenwerken, want het systeem loopt vast.

Binnen het NED zijn daarom vier werkgroepen aan de slag gegaan met urgente thema’s, waaronder de standaardisering van inkoop en de integratie van bij examinering betrokken systemen. De koppeling van systemen is in een pilot met vijf scholen gegoten met de titel Onderwijskoppeling en Examinering (OKE). Het is volgens Swart nodig omdat scholen sinds de digitalisering praten met applicatiebeheerders van platforms, waarbij het gaat over Service Level Agreements, functioneel beheer en rollen en rechten.

Onderwijsteams beschikken echter niet over die kennis. Daarom wil het NED standaardiseren en één oplossing voor zowel examenleveranciers als scholen gaan bieden. Dat betekent volgens Hoegen Dijkhof niet dat er geen ruimte meer is voor maatwerk. Binnen kaders blijft het mogelijk om op verschillende manieren, in verschillende vormen te examineren.

Nieuwe kansen

Digitalisering biedt vooral nieuwe kansen, stelt het NED. De administratieve lasten gaan fors naar beneden, want als koppelingen tussen verschillende systemen goed functioneren kan veel handwerk verdwijnen. Ook docenten profiteren daarvan. Swart zet de voordelen op een rijtje:

  • Snellere afhandeling van examenresultaten en dossierstukken in de systemen.
  • Opslag vindt digitaal plaats in een beperkt aantal systemen in plaats van op meerdere fysieke plekken in diverse dossierkasten.
  • Het wordt makkelijker om tijd- en plaatsonafhankelijk te examineren.
  • Een student met een beperking krijgt automatisch de juiste toets krijgt.
  • De mbo-scholen kunnen in samenwerking met examenleveranciers en examenplatforms komen tot uniforme voorwaarden en eenduidige verwerkingsovereenkomsten.
Optimistisch

Het NED is optimistisch over de afspraken die er tussen mbo-scholen, examenleveranciers en platformbeheerders gemaakt kunnen worden. Volgens Swart is er nu namelijk het momentum. Hij legt uit waarom:

  • De scholen zijn via de vereniging MBO Raad aan boord.
  • De landelijke overheid steunt het NED met een realistisch budget.
  • Denken in standaarden is gemeengoed geworden.
  • De techniek is er klaar voor.
  • De bereidheid van partijen is groot.

Het NED verwacht rond de zomer de eerste gebouwde en geteste koppelvlakken op te leveren en vanaf de herfstvakantie kan het NED hoogstwaarschijnlijk al koppelingen implementeren.

Bron: MBO Digitaal

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?