Home Thema's Toetsen Online toetsen en monitoren ook post-corona een blijvertje
Toetsen

Online toetsen en monitoren ook post-corona een blijvertje

online toetsen
Achtergrond

Vanwege de lange duur van de coronapandemie en het afstandsonderwijs raakten online toetsen en online monitoren van de voortgang van leerlingen in een stroomversnelling. Inmiddels ziet Cees Koole, docent geschiedenis aan het Spinoza Lyceum in Amsterdam, de voordelen en verwacht hij het ook post-corona te blijven doen. In een interview met Voortgezet Leren, een programma van de VO-raad, vertelt hij erover.

Op het Spinoza Lyceum wordt veel gewerkt met Google Classroom en een online toets- en leeromgeving, waarvan Koole mede-oprichter is. “In Classroom zetten we het huiswerk klaar en houden we de lesdeelname bij. De leerlingen leveren het huiswerk daar ook in. Dat maakt het monitoren schoolbreed beter en voor leraren makkelijker.”

Online toetsen

Momenteel toetst Koole zowel schriftelijk als online: “Ik heb twee examenklassen en die moeten hun PTA’s op school en op papier maken. In de online les zet ik wel steeds vaker formatief één of twee examenvragen uit om leerlingen te activeren en om te zien welke leerlingen de lesstof wel of niet onder de knie hebben. Voor mijn andere klassen doe ik alle toetsen online.”

Volgens Koole zijn er verschillende maatregelen tegen spieken: “Je hebt ongewenst gedrag op het device en buiten het device. De toetsapplicatie die wij gebruiken heeft een optie waarbij de leraar een melding krijgt als een leerling tijdens de toets de toetsomgeving verlaat. En om spieken buiten het device te voorkomen hebben wij een protocol Online toetsen. Dit ontvangen de leerlingen voorafgaand aan de toets.”

Ook leerling Steqweny uit HAVO 4 is positief over online toetsen. Ze vindt het gemakkelijker dan schriftelijke toetsen: “Bij open vragen mag je meestal je boek of samenvatting erbij houden en als je goed hebt geleerd, gaat het maken van de toets heel vlot. Ook krijg je de antwoorden sneller terug. Ik haal nu betere cijfers, omdat online toetsen minder zwaar zijn en je ze thuis op je kamer kunt maken. Daar voel ik me op mijn gemak. Als corona voorbij is, wil ik wel een deel van de toetsen online blijven maken.”

Monitoren voortgang leerlingen

Niet alleen bij het toetsen, maar ook bij het monitoren van de voortgang van de leerlingen biedt online werken voordelen, aldus Koole: “Online toetsen geven specifieker inzicht in waar een leerling moeite mee heeft dankzij de metadata. Je kunt namelijk vragen labelen met bijvoorbeeld ‘Reproductie’ of ‘Toepassen’ en geformuleerde leerdoelen eraan koppelen. Van de gelabelde vragen kun je de scores uit je toets opvragen. Met die metadata kunnen leraren specifiekere feedback geven over wat goed of minder goed gaat. Het gebruik van metadata verlangt van leraren dat zij bewuster nadenken over hun leerdoelen.”

In Classroom houden de vakdocenten de wekelijkse voortgang bij. Dit geeft de mentor goed zicht op hoe het met de leerlingen gaat. “Zien we dat een leerling te weinig doet of achterloopt, dan praten we hierover met hem of haar. En als dat onvoldoende helpt, betrekken we de ouders erbij. Sinds de eerste lockdown vorig schooljaar monitoren we beter en is ook de schoolleiding zich bewuster geworden van de meerwaarde van coachen op de werkhouding. Daarom krijgen leerlingen nu een rapportbeoordeling voor hun werkhouding per vak. Dit baseren wij op de voortgang van hun opdrachten en maakwerk en is bedoeld als een extra tool om hen te activeren.”

Koole verwacht dat na het afstandsonderwijs een deel van de toetsen online zal blijven plaatsvinden: “Het monitoren, de snelheid waarmee je toetsen kunt nakijken en formatief kunt evalueren, dat zijn behoorlijke voordelen. En waarschijnlijk zijn er ook collega’s die teruggaan naar volledig schriftelijk toetsen, omdat dat vertrouwder voor hen voelt. Maar ik ben ervan overtuigd dat we opties van online toetsen blijven gebruiken.”

Bron: Voortgezet Leren.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl