
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen

De afgelopen jaren is de mate van digitaal toetsen sterk toegenomen. Daarnaast is het perspectief op de rol van toetsen in het onderwijs veranderd. Daarom heeft het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT een toekomstperspectief tot 2027 opgesteld met vijf verschillende dimensies.
Bij de totstandkoming van dit document zijn ruim 50 experts betrokken vanuit verschillende sectoren, netwerken, organisaties en functies, waaronder de koplopers en wetenschappelijke experts op het gebied van (digitaal) toetsen.
Vijf dimensies
De vijf dimensies van het toekomstperspectief zijn:
- Formatieve en summatieve functie van toetsen in balans.
- Toetsen en leren geïntegreerd en samenhangend, maar ook modulair waar wenselijk.
- Toetsen zijn authentiek, rijk en gevarieerd.
- Plaats- en tijdonafhankelijk toetsen.
- Toetsproces in samenhang en in samenwerking gedigitaliseerd en georganiseerd.
Bij elke dimensie horen uitdagingen op het gebied van:
- Mensen & cultuur
- Processen, data en systemen
- Wet- en regelgeving
- Partners & leveranciers
Zes aanbevelingen
De auteurs hebben voor deze uitdagingen zes aanbevelingen geformuleerd:
- Ontwikkel een visie op toetsen en stuur op realisatie ervan.
- Investeer in en committeer aan frameworks voor ethiek, privacy en security.
- Ga het gesprek aan om wet- en regelgeving aan te passen.
- Maak ruimte voor en ondersteun het veranderproces.
- Investeer in en committeer aan standaarden en referentiearchitectuur.
- Investeer in samenwerking bij het ontwikkelen van innovaties in toetsen.
De aanbevelingen zijn vervolgens uitgesplitst voor instellingen, SURF en leveranciers.
Benieuwd naar het toekomstperspectief? Download de publicatie.
Over het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT
Alle onderwijsinstellingen in Nederland zullen de komende jaren (fors) investeren in digitalisering en innovatie in het onderwijs, en daarbij lastige vraagstukken tegenkomen. Het onderwijs staat voor de opgave de kansen te benutten, die digitale technologie biedt.
Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT erkent dat digitalisering grote kansen biedt voor het hoger onderwijs in Nederland en kan bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs. De missie van het Versnellingsplan is om binnen de eigen instelling én in samenwerking met andere universiteiten en hogescholen substantiële stappen te zetten op het gebied van digitalisering in het hoger onderwijs.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct